Noen ganger kan forsendelsen tar lengre tid enn forventet på grunn av tollbehandlingen i Norge. Reseptbelagte legemidler er tollpliktig inn til Norge og noen ganger kan mangel av dokumenter og bekreftelser fra mottakeren forsinke leveransen.
Så fort din bestilling blir godkjent av legen og sendt ut fra vårt apotek, vil du mottar en e-post med ditt sporingsnummer. Du kan spore din pakke her:
TopVi sender deg en e-post med endelig leveringsbekreftelse når pakken din er klar for utsendelse, hvor du også få tilsendt en lenke med sporingsinformasjon.
Deretter må du ta kontakt med det firmaet som frakter varen og høre hvor pakken er, enten det er UPS på tel: 800 33 470 eller Posten på tel: 04004, og oppgir ditt sporingsnummer.
Dersom du ikke har mottatt dette kan du kontakte pasientstøtte team.
TopPakker sendt med Posten Norge
Dersom pakken din har blitt returnert til oss, er det som regel fordi pakken ikke har blitt hentet hos Postkontoret innen tidsfristen, eller at Posten ikke har lykkes i å innhente ditt personnummer for å fortolle pakken. For alle reseptbelagte legemidler som sendes fra utlandet, trenger Posten mottakerens fødselsnummer for å kunne fortolle pakken:
www.posten.no/vilkar/fortolling/artikler/vilkar-for-fortolling-ved-motta-av-sendinger-fra-utlandet .
Dersom denne dokumentasjonen ikke har blitt skaffet til innen 14 dager, vil forsendelsen bli sendt tilbake til oss.
Pakker sendt med UPS
UPS vil returnere forsendelsen tilbake til oss dersom de ikke har klart å levere din pakke etter 3 forsøk.
Vi kan imidlertid sende bestillingen tilbake til deg uten noen ekstra kostnader, så fort vi mottar den i retur til vårt apotek. Vi anbefaler deg i slike tilfeller om å ta kontakt med oss, enten via e-post eller telefon.
TopFor reseptbelagte legemidler som importeres, vil Posten/UPS vanligvis ta kontakt med mottakeren for å få en bekreftelse på hvem varen er til og at den faktisk er til personlig bruk. I denne forbindelse vil de mest sannsynlig spørre etter ditt fødselsnummer. Hvor lang tid fortollingen tar varierer veldig. Hvis pakken din har ligget til fortolling over flere dager, anbefaler vi deg å ta kontakt med Posten/UPS da det kan være at de trenger ytterligere informasjon fra deg. Husk å ha ditt sporingsnummer klart
Kontakt UPS på tel: 800 33 470.
Kontakt Posten på tel: 04004.
TopNoen ganger kan Tollavdelingen ta en stikk-kontroll av varen. Da vil enten Posten eller UPS kontakte mottakeren og be om en fullmakt om at de kan åpne forsendelsen for deg, slik at de kan sjekke at innholdet stemmer med sum som er påført utenpå pakken, samt at pakkseddel stemmer overens med fakturaen/betalingskvitteringen din.
Disse papirene kan du scanne og sende pr e-post til Tollavdelingen. Dersom de ber deg om disse dokumentene, ber vi deg om å kontakte oss, slik at vi kan sende deg både resept og faktura på din bestilling.
Top